Gruppanslutning av internet, vanliga frågor (FAQ)

Föreningen har kollektiv uppkoppling till internet från Bahnhof via datauttag i hallen. Lösenord till Wifi står på undersidan av routern.

Här hittar du Banhofs sida för Kundservice & Hjälp. Där kan du felanmäla, hitta guider och se svar på vanliga frågor.
Kundservice 010-510 00 00 .

Om du saknar router, maila styrelsen@brfimatra.se så ordnar vi det. Notera att routern tillhör lägenheten och ska lämnas inkopplad vid avflyttning.

Du kan köpa andra alternativ: - Comhem har uttag i vardagsrummet. Ring deras kundservice för att teckna abonnemang.
Telenor kan leverera på uttaget i hallen. Maila styrelsen@brfimatra.se för att ordna detta.

Vanliga frågor om bredband

Vilket uttag skall jag koppla in mit bredband från Banhof?

Anslutningen av bredband från Banhof skall göras i det uttag som är i närheten av det första telefonuttaget för lägenheten. Vanligen är detta uttag placerat i hallen.

Jag hittar inte något bredbandsuttag i hallen. Vad kan jag göra?

Om din lägenhet är renoverad efter 2002 kan det vara att detta uttag har tagits bort. Installationskostnad för att återinstallera datauttaget är något den boende står för. Det spelar ingen roll om det är en tidigare medlem som tagit bort uttaget.

Det går att ordna egen elektriker som får kontakta styrelsen för dokumentation. Det går också att beställa installationen från föreningen så ordnar vi en elektriker som kan göra jobbet.

Vad är grundhastigheten på bredbandet från Banhof?

Den är 1000 MBit/s. Går att uppgradera till 10 GBit.

Vanliga frågor om telefoni

Abonnemangskostnad för fast IP-telefoni från Bahnhof ingår i avgiften till föreningen. Du betalar för de samtal du gör. Beställ via Bahnhof mina sidor eller via Bahnhof kundservice.

Det är ändå möjligt att köpa streaming via Sappa om du så önskar. Sappa levereras via Bahnhof router.

Vad behövs för att ta emot signalen?

Comhem sänder digital-TV (DVB-C). I princip alla TV-apparater sålda efter 2008 stöder denna teknik, box krävs ej.

Jag har en tjock-TV. Kan jag ändå se på TV?

Ja, men du behöver en box/kanalväljare. Går att köpa från Comhem utan abonnemang eller hos elektronikbutiker. Samma gäller äldre platta TV-apparater som inte har stöd för DVC-C.

Vanliga frågor om TV & streaming

Comhem levererar den TV som ingår i avgiften till föreningen. Det levereras via uttag i vardagsrummet (inte via uttaget i hallen). Streaming via Comhem Play ingår också. Kontakta Comhem kundservice för hjälp, utökande av kanalpaket eller köp av digitalbox.

Vad behövs för att ta emot signalen?

Comhem sänder digital-TV (DVB-C). I princip alla TV-apparater sålda efter 2008 stöder denna teknik, box krävs ej.

Jag har en tjock-TV. Kan jag ändå se på TV?

Ja, men du behöver en box/kanalväljare. Går att köpa från Comhem utan abonnemang eller hos elektronikbutiker. Samma gäller äldre platta TV-apparater som inte har stöd för DVC-C.

Kostnad

Kostnaden för internet och TV ingår i avgiften till föreningen, men redovisas sedan 2020-07-01 separat på fakturan från HSB. Kostnaden är lika för alla medlemmar, oavsett om man använder tjänsterna eller inte, likt andra saker som ingår i avgiften.