Problem med internet

Just nu har vi en driftstörning på internet i samband med övergången till Bahnhof.

Alla parter jobbar på problemet och vi hoppas kunna koppla enligt beställning under onsdagen. Är du kund hos Telenor och önskar fortsätta vara det uppmuntrar vi att felanmäla hos dem.

Vi kommer att uppdatera ärendet här.

Driftstörning fram till torsdag 2020-02-06 14:00

Vi hade problem med internet i samband med uppstart av Bahnhof för ungefär 50-60 boende. Dessa problem ska nu vara lösta. Det var många som inte svarat på blanketten som ändå blivit inkopplade till Bahnhof av misstag.

Vi har jobbat med Telenor och Bahnhof för att åtgärda problemet, och gårdarna blev korrekt inkopplade vid olika tidpunkter:
Gård 5, Helsingforsgatan 65-75: Fungerar sedan 2020-02-05 12:00
Gård 4, Helsingforsgatan 51-61: Fungerar sedan 2020-02-05 18:35
Gård 3, Helsingforsgatan 39-49: Fungerar sedan 2020-02-05 17:25
Gård 2, Helsingforsgatan 23-33: Fungerar sedan 2020-02-06 13:00
Gård 1, Helsingforsgatam 11-21: Fungerar sedan 2020-02-06 14:00

Vi ber om ursäkt för det inträffade, men nu är vi på spåret och ser fram mot bra internet oavsett vilken leverantör man väljer.

Komma igång med Bahnhof

Instruktioner för att komma igång finns på informationsblanketten som vi lade i er brevlåda i början av december.

  1. Fyll I blanketten, gärna online
  2. Hämta din router, se nedan för adress och öppettider.
  3. Invänta startdatum. Startdatum var 2020-02-03 för de som fyllt i blanketten före dess, efter dess får ni startdatum per mail.
  4. Anslut routern till uttaget i hallen närmast din ytterdörr. Det är möjligt att använda andra routers än Bahnhof egen. Köper man till TV eller telefoni via Bahnhof (Sappa) måste man använda Bahnhof router.
  5. Anslut din dator, telefon eller surfplatta till routern antingen med kabel eller med Wifi. Namn och lösenord står på undersidan av routern.
  6. Öppna en webbläsare som Firefox, Chrome eller Safari. Gå till
 dhcp.bahnhof.se
  7. På sidan väljer du ”Jag vill registrera mig som ny kund” och följ instruktionerna.
  8. Starta om din router. Testa en webbsida.
  9. Nu går det att aktivera extratjänster om ni önskar. bahnhof.se/minasidor

Bahnhof kundservice för Brf Imatra: 010-510 30 19 (Öppet vardagar 9-17)
Normala kundservicen fungerar också, 08-610 00 00 (öppet vardagar 8-19 samt helger 10-14:30)

Hämta router

Du kan hämta router på följande expeditionstider: 7 jan 17-18
14 jan 17-18
21 jan 17-19
28 jan 17-18
4 feb 17-18
11 feb 17-18
25 feb 17-18

Brf Imatra styrelselokal, Helsingforsgatan 69. Använd porttelefonen.

Vanliga frågor

Hur väljer jag leverantör mellan Bahnhof och Telenor?

Vi skickade ut en informationsblankett i början av december med ett formulär där man kan välja. Behöver du detta blad på nytt, maila info@brfimatra.se så återkommer vi.

Var sitter uttaget?

Uttaget som levererar det internet som ingår i avgiften från februari 2020 sitter i hallen på de flesta lägenheterna. Oftast uppmärkt med gamla Bredbandsbolagets logotyp. Inte i vardagsrummet, det är Comhems uttag. Comhem påverkas inte av denna omkoppling och man kan fortfarande köpa tjänster från Comhem om man önskar.

Ska jag säga upp mitt abonnemang?

Om du tackat ja till Bahnhof och har bekräftat att det fungerar rekommenderar vi att du avslutar ditt internetabonnemang till sista februari (eller så lång uppsägningstid som du har). Några saker att tänka på:

Jag blir av med min mailadress nu, hjälp!

I samband med att man flyttar byter man ofta även internetoperatör till någon som är tillgänglig i det område där man flyttar till. Att ha en mailadress från sin internetleverantör gör att man får byta emellanåt.

Att byta mailadress behöver inte vara krångligare än en vanlig adressändring, man informerar de som behöver veta att man bytt mailadress. Det finns även metoder för att flytta alla mail man sparat (Hör efter med nya mailleverantören) och lägga in eftersändning under en uppsägningsperiod (hör efter med gamla mailleverantören). Många skaffar gratis-adresser från stora amerikanska IT-företag som Google, men tänk på att om du inte betalar för din mailadress - vem gör det och varför?

Vill man ha mailadress från Bahnhof så finns det under mina sidor.

Jag hittar inte något bredbandsuttag i hallen. Vad kan jag göra?

Om din lägenhet har renoverad efter 2002 kan det vara att detta uttag har tagits bort. Kontakta Bahnhof så kan de installera nytt uttag mot installationskostnad, ca 1500-2000 kronor.

Vad är grundhastigheten på bredbandet från Banhof?

Den är 1000 MBit/s. Det går att uppgradera till 10 Gbit om man önskar mot installationskostnad. Kontakta Bahnhof.

Måste man använda Bahnhof router?

Vill du bara använda internet så fungerar en köpt router också. Köper du däremot till TV (Sappa) eller telefoni från Bahnhof behöver du även Bahnhof router.

Notera att vissa operatörer låser routern så den bara fungerar för dem, det är inte säkert att din gamla router fungerar alltså. Bahnhof router stannar i lägenheten om du flyttar.

Varför valde ni Bahnhof?

I en undersökning sommaren 2019 frågade vi de boende med en enkät om internet och TV-vanor. Vi fick in 55 svar, vilket är dubbelt så många som ett årsmöte. Det var mycket stor majoritet för att inkludera både internet och basutbud av TV i avgiften till föreningen. Boende betalar ofta 300-500 kronor per månad för internet och på detta sätt får man bättre uppkoppling till mycket lägre pris.

Vi bad om offerter på internet från tre företag, Bahnhof, Comhem och Telenor. Alla tre hade redan verksamhet i våra hus. Bahnhof var klart billigast och har ett gott rykte.

Jag har fast telefoni idag, kan jag behålla mitt telefonnummer om jag går över till Banhof?

Ja, Banhof erbjuder portering av ditt befintliga telefonnummer. Kontakta deras kundservice för mer information och prisuppgifter om denna tjänst.

Gammal information under pågående driftstörning 2020-02-04 16:00

Sedan tisdag 2020-02-03 ca 16:00 har vi en driftstörning på internet i samband med övergången till Bahnhof.

Alla parter jobbar på problemet. Är du kund hos Telenor och önskar fortsätta vara det uppmuntrar vi att felanmäla hos dem.

Uppdatering 2020-02-05 12:00

Gård 5 ska nu vara åtgärdad, Helsingforsgatan 65-75. Ni bör vara anslutna till den leverantör valt, och vi har gjort stickprovskontroller att det är korrekt. Har ni inte valt någon leverantör är ni ansluten till Telenor som tidigare.

Har ni valt Bahnhof, kopplat in er router och behöver hjälp, ring Bahnhof kundservice. Telnr speciellt för oss öppet 9-17: 010-510 30 19. Normala kundservicen fungerar också men kan ha kötid, öppen 8-19: 010-510 00 00

Har ni valt Telenor och det fortfarande inte fungerar, ta loss endast strömkabeln till er router, vänta några sekunder, stoppa in den igen. Testa på nytt om det fungerar. Om inte, felanmäl på nytt till Telenor.

Uppdatering 2020-02-05 17:25

Gård 3 ska nu vara åtgärdad, Helsingforsgatan 39-49. Ni bör vara anslutna till den leverantör valt, och vi har gjort stickprovskontroller att det är korrekt. Har ni inte valt någon leverantör är ni ansluten till Telenor som tidigare.

Har ni valt Bahnhof, kopplat in er router och behöver hjälp, ring Bahnhof kundservice. Telnr speciellt för oss öppet 9-17: 010-510 30 19. Normala kundservicen fungerar också men kan ha kötid, öppen 8-19: 010-510 00 00

Har ni valt Telenor och det fortfarande inte fungerar, ta loss endast strömkabeln till er router, vänta några sekunder, stoppa in den igen. Testa på nytt om det fungerar. Om inte, felanmäl på nytt till Telenor.

Vanliga frågor

Hur väljer jag leverantör mellan Bahnhof och Telenor?

Vi skickade ut ett informationsblad i början av december med ett formulär där man kan välja. Behöver du detta blad på nytt, maila info@brfimatra.se så återkommer vi. Kopplingslistorna är redan utskrivna, så det går inte att få med en uppdatering till onsdagens omkoppling.

Var sitter uttaget?

Uttaget som levererar det internet som ingår i avgiften från februari 2020 sitter i hallen på de flesta lägenheterna. Oftast uppmärkt med gamla Bredbandsbolagets logotyp. Inte i vardagsrummet, det är Comhems uttag. Comhem påverkas inte av denna omkoppling.

Ska jag säga upp mitt abonnemang?

Om du tackat ja till Bahnhof och har bekräftat att det fungerar rekommenderar vi att du avslutar ditt internetabonnemang till sista februari (eller så lång uppsägningstid som du har). Några saker att tänka på:

Telenor meddelar att det är driftproblem, stämmer det?

Om du har ett abonnemang hos Telenor och de inte kan identifiera att något är inkopplat på ditt uttag kommer deras automatiska kontroll säga att det är ett driftproblem på din anslutning. Telenor vet inte om att du tackat ja till Bahnhof och därför har fungerande internet från en annan leverantör. Vill du fortsätta vara kund hos Telenor, gör en felanmälan hos dem. Den kommer dock inte åtgärdas om du valt att ansluta dig till Bahnhof.

Brf Imatra